Week 3 en 4

Leerdoel plannen

Reflectie week 3  

In week 3 ben ik gestart met het ‘berichten-grid’ te bouwen. In het template zat al zo’n soort grid, maar hier was ik niet helemaal tevreden mee. Doordat ik een fout gemaakt had in de pagination code (en dit later pas ontdekte), ben ik deze week erg druk geweest met het doorlopen van mijn code om de fout te achterhalen.  

Door deze fout is er veel tijd gaan zitten in het debuggen en kwam ik die week achter te lopen op schema. Op zondag had ik al plannen en had ik dus weinig tijd om het werk weer in te halen. Hier liep ik voor het eerst echt tegen mijn leerdoel aan.  

Om toch weer op schema te kunnen lopen heb ik geprobeerd om de week daarna veel te werken aan het portfolio. Hiervoor heb ik naast de standaard zondag nog een extra dag in te plannen om het werk in te halen.  

Reflectie week 4  

Deze week merkte ik dat ik echt tijd te kort had om de achterstand van de vorige week weer in te halen. Daarnaast was ik niet tevreden over de website en besloot ik opnieuw te beginnen. Ik heb een nieuw template gedownload en ben opnieuw gestart.  

Omdat ik weer fris begon was ik erg gemotiveerd en belande ik in een hyperfocus. Hierdoor heb ik in 2 dagen de hele code gestructureerd en de pagina’s opgebouwd naar wens. 

Ook heb ik weer een samenvatting toegevoegd aan mijn verzameling in Word. Volgende week wil ik proberen doordeweeks wat meer kleine stappen daarin te zetten. Dan voelt zondag meer als een afronding dan een inhaalmoment. 

Als ik terugkijk naar hoe ik het werk eerder aanpakte, merk ik dat ik altijd een doel moet hebben. Ik vind een nieuw project starten leuk, maar onbewust stel ik vaak een einddoel voor mijzelf op. Dit heb ik ook gedaan bij de eerste website. Toen ik de bug vond en die verholpen had, was ik erg tevreden over de website. Hierdoor verloor ik de uitdaging, want de website voelde in principe ‘af’. Ik moet dus altijd doelen blijven stellen voor mijzelf, om de uitdaging te blijven zien. 

 

Leerdoel proactief

Reflectie week 3 

Vanaf deze week ben ik actief aan de slag gegaan met mijn leerdoel. In de projectgroep heb ik het initiatief genomen om de stand van zaken te bespreken. Ik ben bij iedereen langsgegaan om te vragen hoe het ging en waar ze stonden qua kennis. Dat voelde eerst wat onwennig, maar het hielp om duidelijkheid te krijgen. Ik merkte dat dit gewaardeerd werd, en het gaf mij ook meer grip op het proces. Wat me opvalt, is dat ik in het project veel makkelijker het voortouw neem dan bij kenniskring. Die opdracht ligt me minder, en daardoor blijf ik sneller op de achtergrond. Toch weet ik dat juist daar winst te behalen is. Daarom heb ik geprobeerd actiever te luisteren en in ieder geval mijn eigen taken goed op te pakken. Ik merk dat ik nog moet zoeken naar de balans tussen sturen en samenwerken, zonder dominant te worden. Mijn doel voor volgende week is om iets meer structuur aan te brengen binnen de kenniskringgroep, ook al is dat maar iets kleins. 

Reflectie week 4

In het project voel ik me steeds zekerder in mijn rol. Deze week heb ik voorgesteld om een duidelijke taakverdeling te maken voor de komende periode. Dat idee werd goed ontvangen. We hebben samen een overzicht gemaakt en ik heb geholpen om dit te structureren. Dit gaf mij het gevoel dat ik echt iets toevoeg aan de samenwerking. Bij kenniskring blijft het lastiger. De opdracht is minder concreet en ik merk dat ik daardoor sneller terugval in afwachten. Toch ben ik me daar nu bewuster van. Ik heb mezelf voorgenomen om daar minstens één keer per week actief een bijdrage te leveren aan de planning of structuur.  

Verder merk ik dat ik soms ongeduldig ben als anderen in de projectgroep minder snel of zelfstandig werken. Dat frustreert me, vooral als het gaat om taken die ik makkelijker vind. Ik wil daar niet te snel over oordelen, maar leren hoe ik feedback kan geven of hulp kan aanbieden zonder dat het voelt alsof ik alles moet overnemen. Nu pak ik al snel zelf de taak op, waardoor ik mijzelf onnodig druk maak.  

Week 3 en 4