Persoonlijke leerdoelen

Naar aanleiding van het gastcollege van Nicolien Joosen heb ik leerdoelen opgesteld die mij helpen om persoonlijk en professioneel te groeien. Tijdens het college werd benadrukt hoe belangrijk het is om doelen concreet te formuleren en hier regelmatig op te reflecteren. Door deze inzichten heb ik kritisch gekeken naar mijn eigen ontwikkelpunten en gekozen voor doelen op het gebied van plannen en initiatief nemen. 

Plannen 

Hoewel ik planningen maken vaak niet moeilijk vind, merk ik dat ik moeite heb met me eraan te houden. Ik stel taken vaak uit omdat ik denk dat ik nog genoeg tijd heb. Om dit te verbeteren, heb ik besloten mijn portfolio structureel bij te werken op zondag of maandag. 

Initiatief nemen 

Daarnaast wil ik werken aan meer initiatief nemen in samenwerkingen. Ik wacht vaak af tot iemand mij een taak geeft, terwijl ik een beetje leidinggeven juist leuk vind. Tijdens mijn opleiding neem ik die rol minder snel op me, maar bij deze opdracht wil ik mezelf extra uitdagen door een proactieve houding aan te nemen. Dit past binnen een houdingsdoel, waarbij ik bewust werk aan mijn manier van handelen in groepsverband. Omdat ik de opdracht inhoudelijk geen hele grote uitdaging vind, zie ik dit als een kans om de uitdaging voor mezelf te vergroten. 

Door regelmatig te reflecteren op mijn voortgang en mezelf bij te sturen, wil ik deze leerdoelen structureel verbeteren en mijn ontwikkeling persoonlijk en professioneel versterken. 

SMART doelen 

Om de leerdoelen concreet te maken zijn ze SMART geformuleerd. 

Plannen en structuur aanbrengen 

Specifiek: Ik wil mijn portfolio wekelijks bijwerken om consistent te werken aan mijn professionele ontwikkeling en te voorkomen dat ik taken uitstel. 

Meetbaar: Ik update mijn portfolio iedere zondag of maandag en zorg ervoor dat er minimaal één nieuwe toevoeging of verbetering is. 

Aanvaardbaar: Dit is haalbaar, aangezien ik hier wekelijks een vast moment voor inplan. 

Realistisch: Door mezelf eraan te houden, train ik discipline en voorkom ik uitstelgedrag. 

Tijdsgebonden: Ik evalueer dit doel over een maand om te beoordelen of de wekelijkse planning effectief is en of er aanpassingen nodig zijn. 

SMART doel 1: Ik werk mijn portfolio elke zondag of maandag bij en voeg minimaal één nieuwe verbetering toe. Over een maand evalueer ik mijn voortgang en pas ik mijn aanpak aan indien nodig. 

Initiatief nemen in groepssamenwerking 

Specifiek: Ik wil proactiever zijn in groepssamenwerkingen door de voortgang bij te houden en de taakverdeling te structureren. 

Meetbaar: Iedere vrijdag tijdens de les houd ik de status van de werkzaamheden bij en zorg ik voor een duidelijke verdeling van de taken voor de volgende week. 

Aanvaardbaar: Dit helpt mij om actiever betrokken te zijn en mijn samenwerkingsvaardigheden te verbeteren. 

Realistisch: Ik heb eerder aangegeven dat ik leidinggeven leuk vind, maar dit niet vaak doe op school. Dit is een haalbare stap om hierin te groeien. 

Tijdsgebonden: Dit doel loopt gedurende de hele groepsopdracht en wordt na afloop geëvalueerd om te bepalen hoe ik dit in toekomstige projecten kan toepassen. 

SMART Doel 2: Tijdens de groepsopdracht houd ik iedere vrijdag in de les de status van de werkzaamheden bij en zorg ik voor een gestructureerde taakverdeling voor de komende week. Na afloop reflecteer ik op mijn aanpak en kijk ik hoe ik deze vaardigheid verder kan ontwikkelen. 

Persoonlijke leerdoelen